امروز : 27
دیروز : 31
هفته گذشته : 245
ماه : 1104
کل بازدید : 3223688
ورودی گوگل : 3970
دیروز : 31
هفته گذشته : 245
ماه : 1104
کل بازدید : 3223688
ورودی گوگل : 3970
بخش اخبار
تیتر خبر : جنوا؛ طبیعت در خدمت اقتصاد مناطق
مهدی نیکوئی
nikoueimahdi@gmail.com
گردشگری کوهستانی یکی از بخشهایی است که طبق آمار حدود 18 تا 20 درصد از بازار جهانی گردشگری را شامل میشود.
طبق تعریف سازمان جهانی گردشگری، اصول پایداری اشاره به جنبههای محیطی، اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی توسعه گردشگری دارد و برای تضمین پایداری بلندمدت آن نیاز است بین این ابعاد تعادل مناسبی ایجاد شود. زمانی که ویژگیهای طبیعی یک مقصد، جاذبه اصلی آن محسوب میشوند، اهمیت پایداری بیشتر به چشم میآید. در این مورد نیز، گردشگری جنوا وابسته به حضور حیاتوحش آن و بهخصوص جمعیت خرسهای قهوهای است. در حقیقت میتوان گفت حیات ساکنان محلی این منطقه وابسته به حیات خرسهای قهوهای است.
پارک طبیعی «آداملو برنتا» بزرگترین ناحیه حفاظتشده شمال ایتالیا و در حاشیه رود تورنت است. این منطقه کوهستانی زیستگاه جانوران بسیاری است و در حال حاضر از حیاتوحش غنی آن به عنوان جاذبه گردشگری استفاده میشود. از گونههای زنده این پارک میتوان به حدود 8 هزار بزکوهی، 5 هزار غزال، هزار آهو، تعدادی آهوی کوچک آفریقایی (که نژادشان احیا شده است)، تعداد قابل توجهی از سمداران، جوندگانی مانند سنجاب و موش خرما، بسیاری از شکارچیان مانند روباه و راسو و بیش از 82 گونه از پرندگان اشاره کرد. البته مهمترین جاندار این منطقه خرس قهوهای است که از آن بهعنوان نماد پارک استفاده میشود و در تمامی برنامههای بازاریابی نقش اصلی را بر عهده دارد.
نکته قابل توجه، نحوه مدیریت این پارک ملی است. 39 شهرداری (از 4 ناحیه مختلف) در مدیریت این پارک همکاری میکنند. جمعیت ساکنان محلی آن حدود 50 هزار نفر است. درحالیکه جمعیت بازدیدکنندگان از پارک به یک میلیون نفر در سال رسیده و با توجه به آنکه هر گردشگر تقریبا 7 روز در این منطقه اقامت میکند، متوسط اقامت براساس نفر/ شب در این منطقه به 7 میلیون نفر میرسد. این رقم به معنای آن است که توریسم کوهستانی توانسته سهمی برابر با 8/ 22 درصد از بازار گردشگری منطقه را به خود اختصاص دهد.
منطقه آداملو برنتا از اوایل قرن بیستم برای حفاظت از گونههای طبیعی خود و بهخصوص خرسهای قهوهای اروپایی احساس نیاز کرد. این پارک در سال 1967 تاسیس شد و تحت حفاظت قرار گرفت. 20 سال پس از آن وسعت پارک افزایش پیدا کرد و مناطق بیشتری تحت حفاظت قرار گرفتند. در سال 2006 این منطقه توانست از منشور اروپایی برای توریسم پایدار مجوز فعالیت دریافت کند و از اولین مناطق حفاظتشده ایتالیا باشد که توانسته به خاطر فعالیتهای خود از این نهاد، جایزه دریافت کند. در سال 2008 نیز این پارک کاندیدای ثبت در لیست منابع طبیعی یونسکو شد.
این پارک متعهد به ترویج نوعی از توریسم است که ضمن تضمین پایداری آن، برای بازار نیز جذاب باشد. چنین هدفی بر پایه سه اصل زیر استوار است:
• مشارکت و مداخله فعال تمامی ساکنان محلی و ذینفعان پارک.
• حفاظت از تنوع زیستی که پایه جذب گردشگران است.
• ترویج تنوع و ایجاد فرصتهای جدید برای توریسم.
یک محیط طبیعی بکر، فرصتی برای جلب گردشگران و منافع اقتصادی حاصله در ناحیه است اما تعداد زیاد گردشگران نیز میتواند بهطور معکوس خطری برای پایداری محیطی باشد. از این رو، مدیریت صحیح این دو پدیده میتواند ضمن آنکه پایداری و حفاظت محیطی را تضمین کند، تعداد گردشگران ورودی را نیز افزایش دهد. این موضوع در پارک آداملو برنتا به خوبی کنترل شده است. سال 2000 تا 2005 را میتوان نقطه عطف اقدامات حفاظتی این پارک دانست که با امضای اساسنامه اروپایی پایداری به نقطه اوج خود رسید. این ابزار و اقدامات باعث ارائه تجربهای مثبت از مشارکت دادن جوامع محلی شد که توانستند یک استراتژی واحد برای توسعه پایدار فراهم کنند.
Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/863989/#ixzz3T9pEawfE
مهدی نیکوئی
nikoueimahdi@gmail.com
گردشگری کوهستانی یکی از بخشهایی است که طبق آمار حدود 18 تا 20 درصد از بازار جهانی گردشگری را شامل میشود.
طبق تعریف سازمان جهانی گردشگری، اصول پایداری اشاره به جنبههای محیطی، اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی توسعه گردشگری دارد و برای تضمین پایداری بلندمدت آن نیاز است بین این ابعاد تعادل مناسبی ایجاد شود. زمانی که ویژگیهای طبیعی یک مقصد، جاذبه اصلی آن محسوب میشوند، اهمیت پایداری بیشتر به چشم میآید. در این مورد نیز، گردشگری جنوا وابسته به حضور حیاتوحش آن و بهخصوص جمعیت خرسهای قهوهای است. در حقیقت میتوان گفت حیات ساکنان محلی این منطقه وابسته به حیات خرسهای قهوهای است.
پارک طبیعی «آداملو برنتا» بزرگترین ناحیه حفاظتشده شمال ایتالیا و در حاشیه رود تورنت است. این منطقه کوهستانی زیستگاه جانوران بسیاری است و در حال حاضر از حیاتوحش غنی آن به عنوان جاذبه گردشگری استفاده میشود. از گونههای زنده این پارک میتوان به حدود 8 هزار بزکوهی، 5 هزار غزال، هزار آهو، تعدادی آهوی کوچک آفریقایی (که نژادشان احیا شده است)، تعداد قابل توجهی از سمداران، جوندگانی مانند سنجاب و موش خرما، بسیاری از شکارچیان مانند روباه و راسو و بیش از 82 گونه از پرندگان اشاره کرد. البته مهمترین جاندار این منطقه خرس قهوهای است که از آن بهعنوان نماد پارک استفاده میشود و در تمامی برنامههای بازاریابی نقش اصلی را بر عهده دارد.
نکته قابل توجه، نحوه مدیریت این پارک ملی است. 39 شهرداری (از 4 ناحیه مختلف) در مدیریت این پارک همکاری میکنند. جمعیت ساکنان محلی آن حدود 50 هزار نفر است. درحالیکه جمعیت بازدیدکنندگان از پارک به یک میلیون نفر در سال رسیده و با توجه به آنکه هر گردشگر تقریبا 7 روز در این منطقه اقامت میکند، متوسط اقامت براساس نفر/ شب در این منطقه به 7 میلیون نفر میرسد. این رقم به معنای آن است که توریسم کوهستانی توانسته سهمی برابر با 8/ 22 درصد از بازار گردشگری منطقه را به خود اختصاص دهد.
منطقه آداملو برنتا از اوایل قرن بیستم برای حفاظت از گونههای طبیعی خود و بهخصوص خرسهای قهوهای اروپایی احساس نیاز کرد. این پارک در سال 1967 تاسیس شد و تحت حفاظت قرار گرفت. 20 سال پس از آن وسعت پارک افزایش پیدا کرد و مناطق بیشتری تحت حفاظت قرار گرفتند. در سال 2006 این منطقه توانست از منشور اروپایی برای توریسم پایدار مجوز فعالیت دریافت کند و از اولین مناطق حفاظتشده ایتالیا باشد که توانسته به خاطر فعالیتهای خود از این نهاد، جایزه دریافت کند. در سال 2008 نیز این پارک کاندیدای ثبت در لیست منابع طبیعی یونسکو شد.
این پارک متعهد به ترویج نوعی از توریسم است که ضمن تضمین پایداری آن، برای بازار نیز جذاب باشد. چنین هدفی بر پایه سه اصل زیر استوار است:
• مشارکت و مداخله فعال تمامی ساکنان محلی و ذینفعان پارک.
• حفاظت از تنوع زیستی که پایه جذب گردشگران است.
• ترویج تنوع و ایجاد فرصتهای جدید برای توریسم.
یک محیط طبیعی بکر، فرصتی برای جلب گردشگران و منافع اقتصادی حاصله در ناحیه است اما تعداد زیاد گردشگران نیز میتواند بهطور معکوس خطری برای پایداری محیطی باشد. از این رو، مدیریت صحیح این دو پدیده میتواند ضمن آنکه پایداری و حفاظت محیطی را تضمین کند، تعداد گردشگران ورودی را نیز افزایش دهد. این موضوع در پارک آداملو برنتا به خوبی کنترل شده است. سال 2000 تا 2005 را میتوان نقطه عطف اقدامات حفاظتی این پارک دانست که با امضای اساسنامه اروپایی پایداری به نقطه اوج خود رسید. این ابزار و اقدامات باعث ارائه تجربهای مثبت از مشارکت دادن جوامع محلی شد که توانستند یک استراتژی واحد برای توسعه پایدار فراهم کنند.
Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/863989/#ixzz3T9pEawfE
آخرین اخبار
» چرا باید به توریسم آموزشی توجه کرد؟
» آسیبشناسی برند گردشگری ایران
» مقاصد پرطرفدار گردشگری درمانی در دنیا
» درسهایی از گردشگری مصر
» خطرناکترین مقاصد گردشگری برای زنان
» جنوا؛ طبیعت در خدمت اقتصاد مناطق
» چگونه پشتیبانی از برند خود را به حداکثر برسانیم؟
» برند مقصد چگونه حيات مييابد؟
» چگونه برند یک مقصد را بیان کنیم؟
» چگونه توریسم نیویورک پس از 11 سپتامبر موفق ماند؟
» ایران میزبان کنوانسیون جهانی گردشگری 2017
» تمرکز کرهجنوبی بر گردشگران سلامت
» استراتژیهای کرهجنوبی برای توسعه گردشگری
» چگونه علیه شرکتهای هوایی اقامه دعوی کنیم؟
» 15 روند بازاریابی هتل در سال 2015
» رشد اقتصادی مردم کاستاریکا با کسب و کار اقامتی
» فیلیپین و ربع قرن میزبانی از رویدادها
» اسکاتلند؛ از تاریخ تا کشتیهای تفریحی
» مقصد شما به چه چیز معروف خواهد شد؟
» آنچه رشد توریسم اسلوونی را از اروپا پیش انداخت
» باهاما چگونه 5 میلیون گردشگر جذب کرد
» چگونه فرانسه موفقترین کشور توریستی جهان شد؟
» درسهایی از کرهجنوبی در توسعه توریسم رویداد
» اشتیاق گردشگران خارجی به توریسم مذهبی ایران
» مزیت رقابتی چابهار در گردشگری چیست؟
» چه چیزهایی برند میشوند و چرا؟
» گردشگری جای خالی نوکیا را برای فنلاند پر میکند؟
» براساس این گزارش ایران کانون جدید گردشگری خاورمیانه خواهد بود
» کمپین ترکیه برای 7 تا 27 سالهها
» این اندونزی شگفتانگیز!
» آسیبشناسی برند گردشگری ایران
» مقاصد پرطرفدار گردشگری درمانی در دنیا
» درسهایی از گردشگری مصر
» خطرناکترین مقاصد گردشگری برای زنان
» جنوا؛ طبیعت در خدمت اقتصاد مناطق
» چگونه پشتیبانی از برند خود را به حداکثر برسانیم؟
» برند مقصد چگونه حيات مييابد؟
» چگونه برند یک مقصد را بیان کنیم؟
» چگونه توریسم نیویورک پس از 11 سپتامبر موفق ماند؟
» ایران میزبان کنوانسیون جهانی گردشگری 2017
» تمرکز کرهجنوبی بر گردشگران سلامت
» استراتژیهای کرهجنوبی برای توسعه گردشگری
» چگونه علیه شرکتهای هوایی اقامه دعوی کنیم؟
» 15 روند بازاریابی هتل در سال 2015
» رشد اقتصادی مردم کاستاریکا با کسب و کار اقامتی
» فیلیپین و ربع قرن میزبانی از رویدادها
» اسکاتلند؛ از تاریخ تا کشتیهای تفریحی
» مقصد شما به چه چیز معروف خواهد شد؟
» آنچه رشد توریسم اسلوونی را از اروپا پیش انداخت
» باهاما چگونه 5 میلیون گردشگر جذب کرد
» چگونه فرانسه موفقترین کشور توریستی جهان شد؟
» درسهایی از کرهجنوبی در توسعه توریسم رویداد
» اشتیاق گردشگران خارجی به توریسم مذهبی ایران
» مزیت رقابتی چابهار در گردشگری چیست؟
» چه چیزهایی برند میشوند و چرا؟
» گردشگری جای خالی نوکیا را برای فنلاند پر میکند؟
» براساس این گزارش ایران کانون جدید گردشگری خاورمیانه خواهد بود
» کمپین ترکیه برای 7 تا 27 سالهها
» این اندونزی شگفتانگیز!