امروز : 725
دیروز : 2431
هفته گذشته : 7946
ماه : 56281
کل بازدید : 2213646
کاربران آنلاین : 3
ورودی گوگل : 3842
WWW.BOOKINGBAMA.COM
بخش اخبار
تیتر خبر : گردشگری جای خالی نوکیا را برای فنلاند پر می‌کند؟
مهدی نیکوئی
nikoueimahdi@gmail.com
فنلاند یکی از معدود کشورهای اروپایی است که تاکنون نتوانسته در جذب گردشگران به اندازه کافی موفق باشد. این کشور به‌عنوان زادگاه شرکت نوکیا و صنایع چوب‌بری و فلزات شناخته شده است، اما پس از شکست نوکیا و افول صنعت کاغذ و چوب، کارشناسان توسعه، از توریسم به عنوان جایگزینی برای توسعه نام بردند. 
توجه به توریسم از سال 2008 و با روی دادن بحران اقتصادی آغاز شد. در سال 2009 با نظارت وزارت گردشگری طرحی برای توسعه توریسم شروع شد و یک‌سال بعد به اتمام رسید. پیش از آن، نه تنها به گردشگری فنلاند توجه کافی نشده بود، بلکه در برهه‌هایی از زمان، بودجه آن نیز کاهش یافته بود.
قبل از شروع طرح توسعه گردشگری در فنلاند (سال 2007)، درحالی‌که سهم مستقیم گردشگری در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌طور میانگین 6 درصد بود، این نسبت برای فنلاند فقط 3/2 درصد بود. فنلاند از این حیث یکی از ضعیف‌ترین کشورهای اروپایی محسوب می‌شد. در برنامه توسعه گردشگری فنلاند مشاهده می‌شود که دولت این کشور موانع توسعه گردشگری را شناسایی کرده و استراتژی‌هایی را برای برطرف کردن آنها در پیش گرفته است. در برنامه مذکور، مهم‌ترین دلایل عقب‌ماندن گردشگری فنلاند از قافله جهانی به صورت زیر شناسایی شدند:
1- فنلاند به اندازه کافی به‌عنوان یک مقصد گردشگری شناخته شده نیست. براساس شاخص Anholt که ارزش و اعتبار برندهای گردشگری را می‌سنجد، فنلاند در سال 2008 مقام بیست و هفتمین کشور جهان را دارا بود. دولت‌های سوئد، نروژ و دانمارک در مقایسه با فنلاند سرمایه‌گذاری‌های بیشتری روی گردشگری می‌کنند. یکی از راه‌هایی که دولت فنلاند برای بهبود برند این کشور در پیش گرفته است، استفاده از رویدادهای عظیم به‌عنوان منبعی برای افزایش جذابیت کشور و آگاهی گردشگران خارجی است. طی چند سال اخیر رویدادهای بسیاری در فنلاند برگزار شده و کمپین‌های بازاریابی نیز با جدیت دنبال می‌شوند.
2- در مقایسه با کشورهای اروپایی، قیمت‌های خدمات گردشگری فنلاند بالا است. براساس گزارش «یورواستات» فنلاند سومین کشور گران‌قیمت در زمینه خدمات هتلداری و رستوران است. مالیات‌های بالا و هزینه‌های نیروی انسانی از مهم‌ترین دلایل این موضوع هستند. به عنوان مثال می‌توان به نرخ 23 درصدی مالیات بر ارزش افزوده در فنلاند اشاره کرد که در مقایسه با میانگین جهانی و بسیاری از کشورها بالاتر است. وضعیت سایر مالیات‌ها و به‌خصوص مالیات بر انرژی الکتریسیته هم به همین صورت است. 
داستان مالیات‌های گزاف تا حدی اوضاع را برای فنلاند وخیم کرده است که حتی بخشی از بازار داخلی گردشگری فنلاند به کشورهای دیگر حوزه بالتیک سفر می‌کنند. این موضوع تبعات اقتصادی فراوانی برای کشور خواهد داشت که یکی از آنها کاهش نرخ اشتغال است. دولت فنلاند برای حل این معضل تصمیم گرفته است مالیات بر ارزش افزوده را در سطحی رقابتی نسبت به سایر کشورهای اروپایی حفظ کند و از این رو نرخ مالیات الکتریسته تحمیل‌شده بر صنایع خدمات در سال‌های آینده به حدی کاهش خواهد یافت که برابر با میانگین اروپایی شود. دلیل دیگر بالا بودن هزینه‌های خدمات گردشگری این کشور، نرخ به‌کارگیری نیروی انسانی است. بیشتر جمعیت فنلاند را افراد تحصیلکرده تشکیل داده‌اند و میانگین حقوق و دستمزد در این کشور بالا است. البته دولت فنلاند تصمیم گرفت برای حفظ سطح زندگی شهروندان، تنها کنترل نرخ مالیات‌ها 
متمرکز شود.
3- دسترسی یک معیار بسیار مهم در توریسم است. فنلاند فقط با روسیه (سنت‌پترزبورگ) مرز نزدیکی دارد و برای سایر کشورها به منزله یک جزیره است. فاصله زیاد باعث می‌شود که هزینه سفر به این کشور افزایش یابد. برنامه دولت آن است که با بهبود ایستگاه‌های قطار، ترافیک ریلی را روان‌تر کرده و راه‌آهن سریع‌السیری تا روسیه افتتاح کند. این تصمیم به تنهایی می‌تواند تا حد زیادی منجر به افزایش گردشگران ورودی شود. روسیه در سال‌های آینده تبدیل به یکی از مهم‌ترین کشورها از نظر گردشگران خروجی خواهد شد و بیشترین گردشگران ورودی به فنلاند را هم روس‌ها تشکیل می‌دهند. علاوه‌بر سرمایه‌گذاری بر گردشگران روس انتظار می‌رود با پرداخت یارانه‌های ثابت حجم پروازهای چارتری افزایش پیدا کرده و مسیرهای هوایی جدیدی نیز افتتاح شوند. این موضوع دسترسی سایر گردشگران به فنلاند و هزینه‌های مرتبط را بهبود خواهد بخشید.
4- تعطیلات تابستانی فنلاند منطبق با دیگر کشورهای اروپایی نیست. به‌دلیل آب‌وهوای این کشور باید تمهیدات ویژه‌ای در جذب گردشگران تابستانی اندیشیده شود. از طرفی تعطیلات زمستانه مدارس با اوج فصل گردشگری فنلاند منطبق بوده و فرصت‌های بسیاری به این دلیل از دست می‌رود. 
هدف این است که تعطیلات تابستانی مدارس و سایر نهادهای آموزشی این کشور تا 2 هفته به تعویق بیفتند و تعطیلات زمستانی نیز به صورت یکنواخت‌تری در ماه‌های فوریه و مارس پخش شوند. با این راهکار، ضمن از بین رفتن تراکم گردشگران، فرصت‌های بیشتری نیز نصیب این صنعت می‌شود. 
طبق برنامه‌ای که دولت فنلاند برای توسعه گردشگری خود  تهیه کرده است، انتظار می‌رود توریسم تا سال 2020 در این کشور، 171 هزار نفر شاغل را در خود جای دهد، البته با آسیب‌شناسی دقیق و استراتژی‌های مناسبی که در پیش گرفته شده است، به نظر می‌رسد اهداف برنامه بسیار زودتر از موعد مقرر برآورده خواهد شد. به‌عنوان مثال می‌توان به درآمدهای گردشگری اشاره کرد که به‌رغم کاهش نسبی قیمت‌ها، تنها ظرف دو سال (2011-2009) از 36درصد رشد برخوردار بوده است.

Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/849092/#ixzz3N04jkmP5
آخرین اخبار
» چرا باید به توریسم آموزشی توجه کرد؟
» آسیب‌شناسی برند گردشگری ایران
» مقاصد پرطرفدار گردشگری درمانی در دنیا
» درس‌هایی از گردشگری مصر
» خطرناک‌ترین مقاصد گردشگری برای زنان
» جنوا؛ طبیعت در خدمت اقتصاد مناطق
» چگونه پشتیبانی از برند خود را به حداکثر برسانیم؟
» برند مقصد چگونه حيات مي‌يابد؟
» چگونه برند یک مقصد را بیان کنیم؟
» چگونه توریسم نیویورک پس از 11 سپتامبر موفق ماند؟
» ایران میزبان کنوانسیون جهانی گردشگری 2017
» تمرکز کره‌جنوبی بر گردشگران سلامت
» استراتژی‌های کره‌جنوبی برای توسعه گردشگری
» چگونه علیه شرکت‌های هوایی اقامه دعوی کنیم؟
» 15 روند بازاریابی هتل در سال 2015
» رشد اقتصادی مردم کاستاریکا با کسب و کار اقامتی
» فیلیپین و ربع قرن میزبانی از رویدادها
» اسکاتلند؛ از تاریخ تا کشتی‌های تفریحی
» مقصد شما به چه چیز معروف خواهد شد؟
» آنچه رشد توریسم اسلوونی را از اروپا پیش انداخت
» باهاما چگونه 5 میلیون گردشگر جذب کرد
» چگونه فرانسه موفق‌ترین کشور توریستی جهان شد؟
» درس‌هایی از کره‌جنوبی در توسعه توریسم رویداد
» اشتیاق گردشگران خارجی به توریسم مذهبی ایران
» مزیت رقابتی چابهار در گردشگری چیست؟
» چه چیزهایی برند می‌شوند و چرا؟
» گردشگری جای خالی نوکیا را برای فنلاند پر می‌کند؟
» براساس این گزارش ایران کانون جدید گردشگری خاورمیانه خواهد بود
» کمپین ترکیه برای 7 تا 27 ساله‌ها
» این اندونزی شگفت‌انگیز!
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به سامانه تبلیغ صنایع دستی و گردشگری می باشد .
طراحی و برنامه نویسی : نرم افزار مدیریت آگهی